Årets låtar i mitt 2007-hjärta

När 2007 började lyssnade jag nästan uteslutande på dansmusik. Nu när 2007 är på väg att ta slut lyssnar jag nästan bara på hårdrock. Hur kunde det bli så här?

Nåja, här är låtarna som tog mest plats i mitt liv år 2007:

Noice - I Natt E Hela Staden Vår
Är det någon låt som har ackompanjerat mina förberedelser inför utekvällar 2007 är det den här. En riktigt grym punkrock-dänga från 1980!

Quiet Riot - Cum On Feel The Noize
Visserligen en Slade-cover, men oj vad grym den är. "Cum on feel the noize. Girls rock your boys. We'll get wild, wild, wild..." Kan det bli bättre än så?

Niccokick - Love & Neon Lights
Soundtrack till Vongruppens (jag, Malin, Felicia & Erika) kampanj för smartare drickande på Halmstad Högskola. Som bäst var den när jag, Felicia och Erika cruisade med bil genom ett sommarhett Skåne och sjöng "Fill the streets tonight with love and neon lights" för allt vad vi orkade. Ett riktigt bra minne från 2007!

Mötley Crue - Kickstart My Heart
Det dröjde av någon anledning ända in i November tills jag fann denna sjukt peppande kioskvältare. Kommer bli ett givet inslag under alla fester i min lägenhet framöver.

Sturm und Drang - Forever
Bra musik kan faktiskt komma från Finland och Sturm und Drang är ett bevis på det. Fånig och klyschig text, men vad gör det, "Forever" är en låt som har gjort stort intryck på mig 2007. För övrigt är gymnasierockarnas debutplatta en hit-kavalkad utöver det vanliga. Men det hörs nästan att Gyllene Tider-gitarristen Mats Persson har varit med och skrivt låtarna...

Florence Valentin - Pokerkväll I Vårby Gård
Jag åkte i somras och hälsade på My i Tranås. Hennes helsköna killkompisgäng manglade Florence Valentin under en hel förfest och efterfest. Sedan dess har "Pokerkväll I Vårby Gård" en plats i mitt 2007-hjärta.

That's it! Nå, vilka är era bästa låtar från 2007?


Kommentarer
Postat av: Björn Ebbesson

Oj oj where to begin. Fan vad ett år är långt när man tänker efter, helst när man tänker efter och är lite lätt bakis på samma gång. Tyckte att du gjort en fin lista med låtar så jag listar istället de bästa albumen tänkte jag:

Mastodon - Blood Mountain, ett fantastiskt annorlunda mästerverk som vi inbitna hårda hårdrocksfinsmakare med rätta hyllar till skyarna.Såg dem på Metaltown och det var magiskt. Alla låtarna är mästerverk.


Hardcore Superstar - Hardcore Superstar, jag har alltid trott att detta var ett skitband, men så såg jag dem på Liseberg, Sweden Rock och Metaltown och sen dess har jag spelat sönder denna skiva i min lilla lägenhet. HS låter mer som Mötley än Mötley själva.

Black Sabbath - Heaven and hell, man är inte hårdrockare om man inte älskar Dio. Och när den lille mannen med den stora rösten leker tillsammans med Tony Iommi, Geezer Butler och Vinny Appice så får man ett legendariskt album. Spelningen på Sweden Rock was nothing short of magical.

Sturm und Drang - Learning to rock, jag håller med dig Paddy, det här är sjukt bra. Glömmer aldrig när jag såg dem i tältet på Sweden Rock, jag var helt mållös. Hur gick det till liksom? De spelar som gudar och har otroliga hits innan de får se Die Hard 4.0 på bio.

Inflames - Ännu inte namngivet, albumet är förvisso inte släppt än men deras videodagbok på myspace är så grymt bra att detta hjältegäng har nåt stort på gång igen. Hängde för övrigt med Anders Fridén på en bar i Göteborg, det var stort.

Bubblare:
Scorpions - Moment of glory

Inte ens långt ifrån:
Alla album som inte är hårdrock.

2008-01-01 @ 19:25:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0