Varför Idol?

Detta inlägg är kanske lite off-season, men håll till godo ändå...

Under de senaste åren har TV4:s Idol varit en av de största tittarsuccéerna i svensk television. Varje program lockar över miljoner tittare som alla vill se när unga svenska tjejer och killar försöker uppfylla sina drömmar om att bli popstjärnor. Folk planerar in sina liv efter Idol-sändningarna, och agerar som om jorden skulle gå under om de skulle missa ett avsnitt. Nästan, iallafall.

Jag är inte en av de miljoner som tittar.

Sammanlagt har jag sett en handfull avsnitt av Idol de två senaste säsongerna och varje gång har jag kommit till samma slutsats: Idol är tråkigt. Först och främst är det musiken som är ointressant. Deltagarna sjunger välkända hits som man hört miljontals gånger och tröttnat på för längesedan. Visserligen är många av deltagarna begåvade och gör snygga framträdande, men ändå, allt har man hört förut och ofta blir det bara bleka kopior av originalen.

Vidare är det programidén som känns trist. Varför vill man se när ännu fler strömlinjeformade popsnören avlas fram? Är inte etern och televisonen tillräckligt fylld med tomma popartister som ekar ihåligt och likriktat? Ni kan nog hålla med av att de "stjärnor" som Idol har skapat är det inte många som vi kommer minnas imorgon. Är det egentligen någon som på allvar tror att årets vinnare, Marie Picasso, någonsin kommer bli en riktig popstjärna? För att inte tala om Markus Fagervall eller Daniel Lindström. Vad gör de idag? Jobbar på Burger King och inviger köpcentrum då och då? Darin och Måns Zelmerlöv  är väl de enda som gjort ett litet avtryck i den svenska pophistorien. Bakom dem ekar det tomt. Eller har jag fel?

Därmed inte sagt att jag ogillar popmusik. Snarare är det så att jag älskar popmusik och jag har stor respekt för Per Gessle, Markoolio (ja, det är sant) och andra popmakare som framför sin egen musik och besitter en unik känsla för låtar som sätter sig. Jag önskar att jag var en av dem, såklart. Och när det vankas Melodifestival tittar jag. Varje gång. Jag vill ju inte missa möjligheten till att höra nya låtar som jag aldrig har hört förut även om jag vet att många av dem sedan kommer vevas på Rix FM (och andra kräkframkallande kanaler) i all oändlighet.

Men Idol kommer nog aldrig bli en "hit" i mit liv. Så länge programet är utformat som en strömlinjeformad popstjärne-fabrik som spelar uttjatade hits på repeat kommer inte jag titta i någon större utsträckning. Det finns ju så mycket annat roligt man kan fylla fredagarna med... På spåret, till exempel!

Kommentarer
Postat av: Björn Ebbsson

Jag HATAR idol. Fy och tvi för detta fruktansvärda program. Måtte idol och alla som jobbar med detta avskyvärda program brinna i helvetets eviga eld.

Tack för mig

2008-01-31 @ 13:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0