Chinese Democracy - en recension

Att recensera och betygsätta musik är i ärlighetens namn ganska löjligt. Allt är ju relativt och smaken är som baken, dvs delad... Men det bryr jag mig inte om, så här kommer min rescension av Guns N' Roses nya album "Chinese Democracy", en platta som minst sagt fått blandat mottagande av kritiker och fans.

Well, hur ska jag börja.... Jo, så här. Det har tagit Axl Rose fjorton år och tiotals miljoner dollar att sammanställa skivan. Frågan jag ställer sig efter genomlyssning är dock "Hur kunde det då gå så illa?"

Det är en fullständigt överbelamrad ljudbild, drivor av okänsligt gitarrmangel och för mycket av allt.  "Less is more" har uppenbarligen inte anammats av Axl & Co. Lite synd, för här och där i kakafonin visar Axl sällsynta prov på att han är en kompetent vers- och refrängmakare. Kontetan är dock en skiva som blandar, spretar och velar hej vilt. Nu-metal (urk!), distade gitarrer och hiphop-influenser samsas med suggiga midtempo-låtar och en hiskeligg massa gitarrpålägg. Kanske inte så oväntat efter 14 år i olika inspelningsstudios...

I ärlighetens namn har GNR aldrig varit ett favoritband för mig och det är något i Axl Rose sångröst som jag stör mig på. Ändock hade jag mina förhoppningar om att "Chinese Democracy" skulle bjuda på några guldkorn - de hade ju haft 14 år på sig! Tyvärr fann jag inte mycket av värde.... Visst, det är kanske en platta "som växer i takt med lyssningarna" och lite låtpotential finns det. Men jag har redan gett upp hoppet, rädd för att drunkna i den kletiga overkillsmeten.

Nu, med risk för att låta som en pretto musikrecensent... Ska ni köpa en platta i år så köp inte den här. Lägg då hellre pengarna på en betongplatta som ni kan slå er själva i huvudet med. Jag lovar, DET kommer bli en bättre och mer minnesvärd upplevelse än att lyssna på "Chinese Democracy".

Till sist bara måste jag nämna det komplett galna skivomslaget! Hur i h*vete gick det till när man bestämde sig för DET motivet? En svartvit bild på en cykel med en gigantisk korg på pakethållaren... Det löjeväckande felsteget går INTE att motivera!

Men, som sagt, att recensera musik är löjligt, så varför bry sig om mina subjektiva åsikter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0