Spegel, spegel på väggen där...

...säg mig vem som vackrast i världen är!

Har ni tänkt på att vissa speglar är utformade för att skapa en snyggare spegelbild, att försköna och förvanska.

På gymmen, i synnerhet i hörnan där vi som vill bli lite biffigare håller till, ser spegeln till att vi ser lite bredare ut och får oss att tro discopumpandet ger bättre effekter än vad det egentligen ger. Går man längs speglarna på gymmen och ser att spegelbilden "wobblar" lite, då vet man att det är en "gymspegel" som täcker väggen. Men visst funkar det! Man får sig en liten träningsboost av att se sig där bland hantlar och skivstänger, lite bredare än hemma framför badrumsspegeln.

I vissa provrum är ofta saken den motsatta. Där är ofta speglarna av den karaktären att man blir liiiite utdragen. Allt för att ge sken av att man är lite slankare, att man kanske till och med gått ner några kilo. Speglar för att stärka sargade självförtroende och, i slutändan, sälja mer kläder, I guess. Troligen är dessa förskönande speglar vanligare förkommande på klädvaruhusens damavdelningar.

Men vem är egentligen vackrast i världen? Spegeln hemma hos mig svarar självklart "det är du, Guldgossen", när jag likt Lucky Luke låtsasskjuter från höften "bam-bam!", blåser röken från revolvrarna, blinkar med ena ögat och speglar mig i glansen av min egen självgodhet....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0