"Lägenhet i STHLM? Hur fick du den?"

Som jag ser det har alla städer sitt "samtalsämne": Ni vet, det där alla pratar om och som man oundvikligen kommer in på när man är på besök i stan eller pratar med någon därifrån. I Ängelholm är det Rögle, i Sundsvall är det skvadern (okej, jag kom inte på något bättre...) och i Stockholm är det, inte helt oväntat, bostadssituationen.

Här i den kungliga huvudstaden är, som bekant ,bostadssmarknaden genomrutten. Kötiderna är gigantiska, förstahandsmarknaden obefintlig och andrahandsmarknaden ett slagfält. Inte undra på att det snackas bostad under nästan varje fikarast, fest eller pissoarbesök. Och, jag lovar, varje gång man träffar någon ny person här i stan så finns det ett fåtal frågor som för eller senare alltd dyker upp, i en eller annan form. Det är de självklara:

- Var bor du?
- Är det andrahand/förstahand/bostadsrätt?

och, den oundvikliga (!):
- Hur fick du den lägenheten?

När den senare frågan ställs spetsar alla öronen lite extra, alla vill ju höra hur i h*lvete han/hon lyckades hitta bra boende i bostadsdjungeln. Blir svaret någon förmedlingssajten så kan man vara säker på att följdfrågan nästan alltid blir:

- Vad är det för sida? Är den bra?

Lika ofta svarar respondenten ungefär:

- Ja, jo jag fick ju min lägenhet genom den sidan. Så det är väl en bra sida.

När man hör det känns det för en tiondel som att man hittat portarna till himmelriket. "Oooh, I'm diggin' gold here! Blir jag bara medlem på den sidan och betalar de X antal hundra kronorna i avgift kommer jag, mer eller mindre, bada i en bubbelpool av förstahandskontrakt för nyrenoverade tvåor på Söder med 4000 kr i hyra! Och det är BARA jag som känner till den sajten!"

Tiondelen senare väcks man dock ur drömmen med vetskapen att man redan är medlem på sidan och att man redan kastat X antal hundra kronor i sjön.

Det är nästan tragiskt. Ibland önskar man att det givna samtalsämnet här i Stockholm var, eh, skvadern...

Men hej, jag ska inte sitta här och gnälla! Idag har jag ju faktiskt fixat nytt andrahandsboende till januari. Närmare bestämt en superfin och stor (60 kvm) tvåa till human hyra (6500 kr)... Tjohoo! *Blåser i trumpeter och viftar med flaggor*

Vadå? Vilken bostadssajt jag hittat? Blocket, såklart...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0