Om att köpa bostadsrätt

Jag trodde inte att det skulle inträffa under den närmaste tiden, men faktum är att jag har planer på att införskaffa mig en bostadsrätt.

Var då? Jo, i - håll i er nu - Skarpnäck, cirka 19 minuter söder om Söder med T-bana. Det handlar om en bostadsrätt i  en nyproducerad fastighet med 54 stycken "ettor" på 31 kvm.



Jag var ute idag och rekade omgivningarna, klockade gångtiden från fastigheten till T-banan (5-6 min) och kollade in bygget.

Själva bygget var inte mycket att se. Inflyttning kommer att ske någon gång i juni-augusti och eftersom modulerna byggs på annan ort (Norrland, enligt mäklaren) var det enda man såg en betonggrund. Och omgivningarna, tja de var väl helt okej. Skarpnäck har i princip byggts upp från noll till en liten stad med ca 10 000 invånare bara under de senaste 20 åren och all byggnation är därefter. Det vill säga ganska trevliga hyreslängor i 90-talsarkitektur i rött tegel i 4-5 våningar med välplanerade innergårdar. Alltså ingen grå betongförort, som tur är.

Men det är långt ifrån säkert att jag slår till.

Det som talar för ett köp är att det är nyproduktion (ljuv musik i mina öron), bra pris och riktigt bra månadskostnad samt att det hade varit så skönt att slippa kuska runt bland andrahandskontrakt. Det som talar mot är att det är en lite sömning förort, 19-20 min från T-centralen, att det känns lite som att jag flyttar från Stockholm City (och den, för mig, åtråvärda "stadskänslan") och att 31 kvm inte är gigantiskt. Men å andra sidan, vill jag bo innanför tullarna (vilket jag såklart vill) får jag casha upp närmare 1 miljon kronor mer. Det känns inte så lockande.

Hmm... Jag har en del att tänka igenom framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0