Inrökt

Kommer ni ihåg när det fortfarande var fritt fram att röka på krogen? När man kom hem efter utekvällar med röda ögon, kläder som stank polskt kolfraftverk och hår som osade tobaksplantage?

Inga roliga minnen, det inte. Man svor högt varje gång när man var tvungen att skicka kläderna på slutförvaring i ett urberg i Norrlands inland och tvätta håret i klor för att bli från från röklukten.

I fredags fick jag friska upp minnena från den tiden.

Det var poker night med Da boys from Flamman hemma hos Firma Baker-Nordgren och det bolmades friskt på både cigarrer och cigaretter, sänktes öl och whiskey samt snackades en ansenlig massa skit mellan givarna. Efter några timmars pokerspel låg följaktligen röken som en stämningsfull Lutzen-dimma i köket. Men ärligt talat så kändes det faktiskt ganska "rätt". Poker, alkohol och tobak hör helt enkelt ihop.

Men, som sagt, tobaksrök som annat än stämningshöjare är inget kul och doften mina kläder utsöndrade efter kvällen var inte alls rolig. Inte heller kändes det bättre av att det påminde mig om att jag kom sist i pokerturneringen (men det är en helt annan historia).

Hursomhelst, rök och jumboplats i all ära, det var en supernice kväll likväl och garanterat inte sista gången spelkorten kommer nyttjas. Nästa gång ska jag dock lobba för en rökfri tillställning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0