Ett recept som ska tillagas med kärlek

Jag ska villigt erkänna att jag är ganska usel vid spisen. Antalet rätter jag lagar är få och när jag handlar ser jag oftast till att köpa det billigaste alternativet. Men vad gör väl det? Jag blir mätt och får åtskilliga riksdaler kvar i plånboken som jag kan bränna på annat skoj. Herr Svedin är inte sällan sen att häckla mig för mina tillkortakommanden i köket och min ovilja att lägga pengar på fin, dyr mat.

"Mat är viktigt" säger Herr Svedin och lägger ut texten i en låång monolog om hur han på lunchen tillagat och ätit trerätters bestående av honungsslungad shitaktesvamp på croissant till förrätt, brässerad råddjurssadel i kantarellstuvad potatatismos till huvudrätt och, som efterrätt, ett helt badkar fyllt till bredden med apelsinsorbé och italiensk gräddglass. Detta sköljer han ner med en balja Trocadero. Hur han hinner tillaga och äta all denna mat under den dryga timmen som vi har lunchpaus har jag dock ingen som helst aning om...

Men nu vet jag att Herr Svedin inte alls är den gourmand han så gärna vill utge sig för att vara. Håll i hatten gott folk, men bara så att ni vet brukar Herr Svedins luncher bestå av korv i bröd eller havregryn i filmjölk...

Hursomhaver, tillbaka till min egen kokkonst. Som sagt, min repertoar är begränsad men det finns en rätt som jag tillagar ofta och med bravur. Den är så god att jag får ståpäls varje gång jag äter den. Vi snackar falukorv i ugn...

Till denna ljuvliga rätt behövs:

1 falukorv (800 g)
1 gul lök
1 äpple
senap (gärna söt)
ost
kärlek

Skär djupa skåror i falukorven med ca 1 cm mellanrum. Peta i skivor av löken och äpplet i skårorna. Ringla senap över falukoren och i skårorna samt lägg på några skivor ost ovanpå. Lägg anrättningen i en ungssäker form och tillaga i ugnen, 225 grader i ca 25 minuter. Servera med pasta eller potatismos. Till sist, glöm inte att tillaga med kärlek!

Smaklig måltid!

(Ni behöver såklart inte äta allt på en gång. In i kylen eller frysen med det som blir över så har du en förstklassig måltid även imorgon)


Kommentarer
Postat av: Jonas Svedin

Anledningen till att jag ibland måste äta sämre mat (även om jag vill hävda att korv är en gåva sänd från ovan) är helt enkelt jobbar så hårt om dagarna att jag måste sova på lunchen och då hinner man inte med någon trerätters. Men en vacker dag ska jag bjuda dig på en härlig anrättning. Det kan jag lova dig min käre Brutus. Men jag glädjer mig starkt att du använder dig av ordet kärlek i samband med ditt kockande. Mat är kärlek och kärlek är mat.

2008-01-10 @ 23:41:26
URL: http://jonassvedin.blogg.se
Postat av: Lambi

Jag som gammal veterankock i vietnam hade blivit överlycklig med denna härliga anrättning. Fortsätt så Patrik så kommer även flickorna till dig.
ungsäker?

2008-01-10 @ 23:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0