Melodifestivaltipset 2009 - så här går det ikväll!

Förra året satsade jag på Rognedal skulle skrälla monumentalt och ta sig hela vägen till Belgrad. Det gick sådär med det tipset...

Men i år känner jag att jag har stenkoll på hur resultatet kommer bli. Så här går det:

1. Alcazar - Stay The Night
90-tals eurodisco, en superenkel refräng som har "det" och ett hjärndött enkelt dansbeat. Alcazar smyger sig hela vägen till Moskva! "Stay The Night" blir åtminstone en monumental hit på alla dansgolv i vår.

2. Måns Zelmerlöv - Hope & Glory
Så snyggt, så snyggt. Refrängen alltså... Och Måns-Måns lär plocka ett antal tjejröster, såklart. Dock faller skåningen på målsnöret och slutar på andra plats. Att "Hope & Glory" är stöpt i samma form som Charlotte Perellis "Hero" är en nackdel, tror jag.

3. H.E.A.T. - 1000 Miles
Jag kommer rösta på H.E.A.T. och det kommer jag inte vara ensam om. Egentligen en ganska svag låt, men bra sång och gitarriffen räcker långt. En lätt överraskande tredjeplats blir det...

4. Sarah Dawn Finer - Moving On
Troligen den låt som har bäst förutsättningar för att gå bra i Moskva med all sin pampighet. Finers bröst stjäl dock showen och "Moving On" blir fyra i Globen.

5. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
Den har krånglat sig med genom andra chansen och följaktigen fått mycket TV-tid. "Snälla Snälla" kan skrälla och vinna hela skiten, men troligen blir det bara en femteplats. Jag gillar inte låten, ska sägas

6. E.M.D - Baby Goodbye
Jag tappade tron på mänskligheten när EMD fick pris för "Årets låt 2008" på Grammisgalan. Kommer EMD bättre än sexa i år är hela mänskligheten dömd att misslyckas. Äsch, så dålig är inte den här låten, även om goodbye-texten inte alls funkar tillsammans med de glada soundet. Snygg-Erik, Danny och den där killen som ingen vet vem är får givetvis en hel drös röster av småtjejer runt om i landet. Kan bli bättre än sexa, men jag hoppas inte det.

7. Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna
Ballader faller sällan mig i smaken och "Så Vill Stjärnorna" är inget undantag. Dock tror jag den går hem hos många andra vilket räcker till en fjärdeplats. Sämre låt än Sanna Nielsens från förra året.

8. Malena Ernman - La Voix
Ernmans usla sång under verserna sänker låten och operarefrängen är inte tillräckligt stark för att tillräckligt många röster. Den här gången kommer jag inte rösta på Ernman.

9. Agnes - Love Love Love
Jag tycker låten är ganska tråkig, och det tror jag att många andra kommer att tycka. Snygg och välproducerad, men väger för lätt i konkurrensen.

10. Sofia - Alla
Hon har halkat med på ett bananskal ända fram till Globen, men här får Sofia nöja sig med en bottenplacering. Jag kan gilla låten, men tror inte den går hem i de svenska stugorna. Lär få fler poäng av jurygrupperna med tanke på att den är mer "eurovision" jämfört med några av de andra låtarna.

11. Emilia - You're My World
Emilia har sålt astronimiska sju (7) miljoner skivor genom åren, mestadels i Asien. Sju miljoner! "You're My World" är emellertid långt ifrån lika catchy som megahiten "Big Big Girl". I mina öron är det en ganska tråkig låt och Emilias röst är lite svag. Det blir en sistaplats för "You're My World".

Så där, nu vet ni hur det går! "Stay the night, won't you stay the night. I can be lover, hold on tight..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0